Zdrowie

Domowe sposoby na odporność

[Głosów: 1   Average: 5/5]

Odporność organizmu jest kluczowa dla zachowania zdrowia i dobrej kondycji przez cały rok, a szczególnie w okresie wzmożonej zapadalności na przeziębienie i grypę. Jeśli wprowadzisz do swoich nawyków kilka prostych kroków, pomoże Ci to uniknąć choroby w sezonie jesienno-zimowym. Przed Tobą garść porad dotyczących domowych sposobów na wzmocnienie odporności.

Dlaczego warto dbać odporność organizmu?

Układ odpornościowy, inaczej nazywany immunologicznym, jest naturalnym systemem obronnym każdego człowieka. Jego kształtowanie rozpoczyna się już w pierwszych dniach życia i ma na celu ochronę organizmu przed różnymi chorobami. Narządy, komórki i przeciwciała uczestniczące w zwalczaniu szkodliwych czynników chorobotwórczych rozróżniają zdrowe komórki od patogenów i w ten sposób zwalczają bakterie, wirusy, pasożyty i grzyby. Jeśli układ odpornościowy nie działa sprawnie, zarazki łatwiej wnikają do błony śluzowej nosa, a w dalszej kolejności do oskrzeli lub do płuc. Stymulując swój system immunologiczny, masz szansę cieszyć się zdrowiem nawet wtedy, kiedy w Twoim otoczeniu znajdują się osoby, które kichają i kaszlą.

Co wpływa na odporność organizmu?

Prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego jest uzależnione od wielu czynników. Na większość z nich mamy duży wpływ. Zaburzenia odporności mogą wynikać z:

  • różnicy temperatur,
  • ubrania niedostosowanego do pogody,
  • zanieczyszczonej wody,
  • przebywania w klimatyzowanych pomieszczeniach,
  • zbyt małej ilości snu,
  • ubogiej diety (brak warzyw/owoców),
  • długotrwałego stresu,
  • braku aktywności fizycznej,
  • przebytej antybiotykoterapii

Sposoby na wzmocnienie odporności w domu

Za wzmocnienie odporności zabieramy się najczęściej dopiero w czasie jesieni, kiedy pojawiają się u nas pierwsze objawy przeziębienia lub grypy. Warto sięgnąć wtedy po sprawdzone metody, z których korzystały nasze babcie oraz zastosować nowoczesne środki wspomagające, np. suplementy diety wspomagające odporność. Poniżej znajdziesz kilka niezawodnych metod, które dodadzą Ci sił w walce z infekcjami:

Dieta wzmacniająca odporność

Dieta to podstawowa broń do walki z każdą chorobą. Prawidłowe odżywianie i dostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych składników jest najlepszą metodą na utrzymanie organizmu w dobrej kondycji. Prowadzone od lat badania pokazują, że najkorzystniejszy wpływ na nasze zdrowie ma dieta śródziemnomorska. Mieszkańców basenu Morza Śródziemnego charakteryzuje długowieczność. Naukowcy odkryli, że sekretem ich wytrzymałości jest zbilansowana dieta, którą stosuje się w tamtych regionach od wieków. Co wchodzi w skład codziennego jadłospisu w krajach takich jak Włochy, Malta czy Grecja? Są to przede wszystkim nieprzetworzone produkty: warzywa, owoce, rośliny strączkowe oraz tłuste ryby. Kluczowym elementem diety śródziemnomorskiej są także tłuszcze pochodzenia roślinnego. Oliwa z oliwek jest źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i przeciwutleniaczy, które obniżają poziom cholesterolu oraz zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe

Zioła na wzmocnienie odporności

Kolejną receptą na wzmocnienie bariery ochronnej organizmu jest stosowanie ziół. Szczególne właściwości wspomagające odporność wykazują żeń-szeń oraz jeżówka purpurowa. W korzeniu żeń-szenia znajdziemy glikozydy saponinowe, które pobudzają do pracy limfocyty C, niszczące drobnoustroje. Substancje znajdujące się w żeń-szeniu pomagają dotlenić narządy wewnętrzne i zmniejszają poziom stresu. Jeżówka zaś, znana pod nazwą echinacea, ma działanie przeciwzapalne i pobudza odporność szczególnie w infekcjach dróg oddechowych. Ponadto, dzięki jeżówce organizm wytwarza więcej interferonu – substancji działającej przeciwwirusowo.